ΔΗΜΟΤΙΚΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Ολικό λίφτινγκ στο κεντρικό Χαϊδάρι με τεράστιο έργο ανάπλασης: Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και ανακηρύχτηκε προσωρινός ανάδοχος

Πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός και αναδείχτηκε προσωρινός ανάδοχος για το εκτεταμένο έργο της ανάπλασης του κεντρικού Χαϊδαρίου. Ωστόσο εκκρεμεί κυκλοφοριακή μελέτη για να “πατήσει” πάνω της η μεγάλη παρέμβαση που αφορά τη μισή σχεδόν πόλη. Οι προοπτικές αναβάθμισης του αστικού ιστού είναι μεγάλες, υπαρκτές είναι όμως είναι και οι δυσκολίες υλοποίησης του σύνθετου πρότζεκτ.

Έγινε ένα σημαντικό βήμα για την ολοκλήρωση των διαδικασιών προκειμένου να εκκινήσει το έργο “Βιοκλιματικές παρεμβάσεις αναβάθμισης στο κεντρικό Χαϊδάρι”, με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”. Πιο συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και ανακηρύχτηκε προσωρινός ανάδοχος για το έργο προϋπολογισμού 8.798.681,31 ευρώ (με ΦΠΑ). Ο χρόνος υλοποίησης είναι 32 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, με το σύστημα μελέτη – κατασκευή.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο των τελευταίων χρόνων στην πόλη, που δεν έχει δει κάτι ανάλογο μετά την κατασκευή του Δημαρχείου. Η απόφαση ένταξης επιτεύχθηκε το 2022 επί της διοίκησης Ντηνιακού. Ο διαγωνισμός προκηρύχτηκε από τη διοίκηση Σελέκου τον περασμένο Φεβρουάριο και αφού το Υπ. Εσωτερικών με έγγραφό του ενημέρωσε ότι περαιτέρω καθυστέρηση της δημοπράτησης θα σημάνει απένταξη του έργου και έβαλε όριο ενός μήνα. Έγινε ένας αγώνας δρόμου από τις υπηρεσίες του Δήμου, που εργάστηκαν τον Φεβρουάριο υπό ασφυκτική πίεση για να προλάβουν την προθεσμία. Η καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού ήταν η 28η Μαρτίου 2024 και η αποσφράγιση των προσφορών έγινε στις 2 Απριλίου.

Πολύ χαμηλή έκπτωση

Σημείο προβληματισμού αποτέλεσε το γεγονός ότι υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά και η εταιρεία Εύδρομος ΑΤΕ έδωσε έκπτωση μόλις 0,14%. Μετά από την ολοκλήρωση του ελέγχου τυπικότητας της προσφοράς, η Επιτροπή Διαγωνισμού του Δήμου έθεσε προς συζήτηση τον προβληματισμό της σχετικά με το πολύ χαμηλό προσφερόμενο ποσοστό έκπτωσης επί των τιμών του τιμολογίου της μελέτης του έργου (βλέπε αναλυτικά στο τέλος του άρθρου ολόκληρη το πρακτικό της συνεδρίασης της Δημοτικής Επιτροπής). Για τον λόγο αυτό ζητήθηκε ανάλυση της οικονομικής προσφοράς του μειοδότη και υποβολή σχετικών διευκρινίσεων – αποσαφηνίσεων, βάσει των κείμενων διατάξεων, για να αποφασίσει αν η οικονομική προσφορά είναι συμφέρουσα από οικονομική άποψη για το Δήμο ή όχι.

Η Επιτροπή μετά από έλεγχο των υποβληθέντων στοιχείων αποφάσισε ότι αυτά καλύπτουν τις απαιτήσεις της Υπηρεσίας και δικαιολογούν λεπτομερώς την υποβληθείσα οικονομική προσφορά.

Η “Εύδρομος ΑΤΕ” είναι η εταιρεία που ανέλαβε και το κτηριακό έργο της κατασκευής νέου Πολυχώρου Πολιτισμού στο Περιστέρι (“Ξυλοτεχνία”, αξία με ΦΠΑ 13,98 εκατ.), δίνοντας αντίστοιχη έκπτωση.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας, σε εκδήλωση ενδιαφέροντος για το εν λόγω έργο αναπλάσεων του κεντρικού Χαϊδαρίου προχώρησαν 5-6 εταιρείες, αλλά τελικά στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα του ΕΣΗΔΗΣ κατατέθηκε μόνο η παραπάνω προσφορά. Γενικότερα, η συμμετοχή εταιρειών στους διαγωνισμούς έχει περιοριστεί και προτιμούν τα κτηριακά έργα, ενώ οι μεγάλες εκπτώσεις που έφταναν το 40-50% έχουν μειωθεί κατά πολύ, με βασική αιτία την ραγδαία και διαρκή άνοδο του κόστους των υλικών και όχι μόνο. Από μία σκοπιά, η μικρή έκπτωση σε ένα έργο αυξάνει τις πιθανότητες να εκτελεστεί απρόσκοπτα. Ειδικά στα έργα του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης” η επιβλέπουσα αρχή δεν επιτρέπει επεκτάσεις, που σε κάποιες περιπτώσεις υπερκαλύπτουν τις μεγάλες εκπτώσεις, και οι εργολάβοι μπορούν να προσβλέπουν μόνο στα “απρόβλεπτα”, τα οποία στο συγκεκριμένο έργο φτάνουν το 9%.

Το αντικείμενο του έργου

Πρόκειται για έργο βιοκλιματικών παρεμβάσεων για την αναβάθμιση της περιοχής του κεντρικού Χαϊδαρίου. Αφορά στην ανακατασκευή κοινοχρήστων χώρων του Δήμου από την Στρατάρχη Καραϊσκάκη μέχρι τα Κουνέλια.

Ολικό λίφτινγκ στο κεντρικό Χαϊδάρι με τεράστιο έργο ανάπλασης: Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και ανακηρύχτηκε προσωρινός ανάδοχος 3

Είναι το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει μέχρι σήμερα σχεδιαστεί για το Χαϊδάρι και αφορά μια πυκνοκατοικημένη περιοχή με σοβαρές ελλείψεις και φθορές στις υποδομές και στους κοινόχρηστους χώρους (πεζοδρόμια, πλατείες, χώροι πρασίνου, πεζόδρομοι κλπ.).

Κύριοι στόχοι του έργου είναι η αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, η διευκόλυνση της κίνησης των πεζών, η ενίσχυση του πρασίνου, η ανάδειξη και η ενίσχυση της επισκεψιμότητας της περιοχής, η επαύξηση και αναβάθμιση του αστικού εξοπλισμού (καθιστικά, πέργκολες, κάδοι απορριμμάτων, φωτισμός πλατειών και πεζόδρομων κ.ά.).

Παράλληλα, θα αντιμετωπιστούν προβλήματα που ταλαιπωρούν εδώ και πολλά χρόνια τους κατοίκους, όπως φθορές σε πλακόστρωτες ανηφορικές οδούς, ανεπαρκές πλάτος των πεζοδρομίων και αποκατάστασή τους όπου απαιτείται, διασφάλιση της προσβασιμότητας των κοινοχρήστων χώρων και της ασφαλούς μετακίνησης των ΑμεΑ μέσα στον αστικό ιστό.

Λείπει η κυκλοφοριακή μελέτη

Αυτό που μπορούμε να περιμένουμε από το συγκεκριμένο έργο ανάπλασης είναι η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στο 1,5 μ (από 0,80 μ. που ήταν μέχρι τώρα το ελάχιστο, ενώ πολλά είναι ακόμη μικρότερα, ακόμη και 30 εκατοστά (!), όπως στην κεντρική οδό Δαβάκη) σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις σύγχρονες προδιαγραφές προσβασιμότητας.

Όπως αναφέραμε το έργο θα γίνει με τη μέθοδο της μελέτης – κατασκευής. Δηλαδή ο εργολάβος είναι επιφορτισμένος από την προκήρυξη να παρουσιάσει τη δική του μελέτη. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες μας, είναι πολιτική βούληση της παρούσας δημοτικής αρχής η προΰπαρξη κυκλοφοριακής μελέτης, πάνω στην οποία να βασιστεί η μελέτη του εργολάβου για ένα τόσο εκτεταμένο και σοβαρό έργο. Όμως κυκλοφοριακή μελέτη δεν έχει εκπονηθεί.

Όπως αντιλαμβανόμαστε, η σειρά των επόμενων ενεργειών είναι να κάνει ο Δήμος κυκλοφοριακή μελέτη, ακολούθως να κάνει τη δική του μελέτη ο εργολάβος για το έργο με βάση την κ.μ. και να την υποβάλει στον Δήμο για να μελετηθεί. Αυτά απαιτούν χρόνο και μένει να δούμε ότε θα ξεκινήσει το έργο.

Δημόσια διαβούλευση δεν προβλέπεται, αλλά θεωρούμε ότι αν δεν συζητηθεί η παρέμβαση γειτονιά – γειτονιά θα δημιουργηθούν προβλήματα της “τελευταίας στιγμής” σαν αυτά που ζήσαμε στην οδό Φαβιέρου.

Η εμπειρία από τα πρόσφατα έργα στο Χαϊδάρι δείχνει ότι η επιτυχία δεν είναι δεδομένη και δεν έρχεται με την εξασφάλιση χρηματοδότησης και την υπογραφή σύμβασης. Είδαμε προβληματικές μελέτες, μέτρια υλικά κατασκευής, υπέρβαση χρονικών ορίων των εργολαβιών. Ένα τόσο μεγάλο έργο λοιπόν, χρειάζεται τεράστια προσοχή εκ μέρους της διοίκησης του Δήμου και των υπηρεσιών του.

Το Πρακτικό της συνεδρίασης της Δημοτικής Επιτροπής που αφορά την κήρυξη προσωρινού αναδόχου για το έργο “Βιοκλιματικές παρεμβάσεις αναβάθμισης στο κεντρικό Χαϊδάρι”:

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button